Městská doprava v Bangkoku

Cestování po Bangkoku? Zácpy v taxíku, nadzemní metro i jízda „tuk tuky“

Určitě se rychle naučíte používat při domluvě s taxikářem ruce. Někteří totiž nerozumí anglicky, ale jízda taxíkemje levná, proto se vám posunky vyplatí. Za jeden kilometr jsme v roce 2013 zaplatili zhruba 7 kč. Připravte se na mumraj, ulice jsou přeplněné a husté zácpy jsou běžným koloritem.

Vládne tu chaos a mezi stále troubícími auty se proplétají rikšové. Důvod je jednoduchý – v Thajsku vzrůstá životní úroveň, město se rozpíní, avšak dopravní cesty pro takový provoz nejsou stavěny. Kompletní informace o dopravě ve městě najdete na stránce dopravního podniku. Doporučujeme i jízdu "tuk tukem" – motorizovanou tříkolkou, která funguje podobně jako taxi. Název charakterizuje typický zvuk motoru.

Nebaví vás zácpy? Plujte po vodě

Pokud chcete poznat Bangkok z jiné perspektivy, nasedněte do některého z člunů pro turisty. Nejlepší je využívat k dopravě řeku Čao Praya a vodní autobusy. Má to obrovské kouzlo, uvidíte, že pro místní obyvatele je řeka důležitým společenským a obchodním místem, které je využívané odpradávna. Řeku Čao Praya křižují mimo jiné i expresní čluny společnosti Chao Phraya River Express Company, které spojují přístaviště Pier a Tha. Kompletní informace o jízdě přes řeku najdete na webu. 

BTS Skytrain, rychlá nadzemní dráha

Efektivním způsobem dopravy ve věčných zácpách je i metro a nadzemka, takzvaný Skytrain. V ulicích ho najdete pod zkratkou BTS. Má dvě dráhy, první vede ze stanice Mo Chit přes centrum města do konečné stanice On Nut. Druhá linie vede od mostu generála Taksina přes Patpong na Silom Road. BTS jezdí denně od 6.30 do půlnoci.

Pro cestování se používá takzvaná Rabbit card, oranžová karta s obrázkem králíka. Tu si nabijete libovolnou sumou od sta bahtů výše. Jízda jednu zastávku vás přijde na 15 bahtů. Kartu používáte při vstupu do jednotlivých stanic. Cena jízdenky se odvíjí od délky zvolené trasy. Turistům se však vyplatí koupit si BTS Smart Pass na jeden nebo více dní. Smart Pass na jeden den vyjde na 120 bahtů, dále je možné zakoupit třicetidenní kartu.

Metro, které má jen jednu linku

V roce 2004 se v Bangkoku otevřelo také nové metro. V provozu je ovšem zatím jen jedna linka, která má 18 stanic. Velmi šikovně ale metro spojuje vše důležité. Jezdí od stanice Hua Lamphong na jižním městě (poblíž čínské čtvrti) až do Bang Sue na severu města. Trasa, vyznačená v průvodcích modře, tak dělá půlkruh pod celým městem. Podzemku najdete podle zkratky MRT. Vlaky jezdí každých 5 až 7 minut a dá se z nich přesednout i na systém BTS, a to na stanicích Sukhumvit a Silom.

V metru platí bezdotykové jízdenky, ovšem pozor, jejich systém není kompatibilní s nadzemkou Skytrain. V prodeji jsou jízdenky na jednu jízdu a stojí podle vzdálenosti, do které jedete. Dají se koupit jednodenní i na více dní. Soupravy jezdí stejně jako ty nadzemní od 6.30 do půlnoci.

V jízdním řádu autobusu se jen těžko vyznáte

Systém autobusové dopravy je v Bangkoku poněkud zmatený, autobusy mají jen číselné označení. Doprava končí ve 23 hodin, pak jezdí jen několik nočních linek.
V ulicích potkáte dva druhy, neklimatizované červené autobusy a klimatizované a spolehlivé busy, které jsou o něco dražší.